Aplikacje mobilne dla dzieci w wieku 3–6 lat. Diagnoza potrzeb i możliwości wsparcia dla rodziców

Katarzyna Makaruk

Abstrakt


Rynek aplikacji mobilnych dla najmłodszych rośnie w bardzo szybkim tempie. Aby wykorzystywane do zabawy aplikacje były dla dziecka bezpieczne i stymulujące jego rozwój, powinny spełniać określone kryteria. Niestety wyszukiwanie aplikacji dla dzieci utrudnia nie tylko ogrom dostępnego oprogramowania. Dzięki przeprowadzonym badaniom jakościowym z udziałem rodziców małych dzieci (w wieku 2–6 lat) udało się zidentyfikować liczne trudności i obawy rodziców usiłujących znaleźć odpowiednie aplikacje. Te wyniki wykorzystano uwzględnione przy przygotowaniu katalogu Best-App, ułatwiającego dostęp do bezpiecznych aplikacji.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adjust (2014). Back to school. Apps for primary school children and younger. Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Fundacja Dzieci Niczyje.

Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2015). Psychologia Rozwoju Człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Common Sense Media (2013). Zero to Eight: Children’s Media Use in America 2013.

Chau, C. L. (2014). Positive Technological Development for Young Children in the Context of Children’s Mobile Apps.

Chiong, C. Shuler, C. (2010). Learning: Is there an app for that? Investigations of young children’s learning with mobile devices and apps. Nowy Jork: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.

Garaizer, P., Peña, O., Romero, J. A. (2013). Swiping fingers on a screen is not enough! Dusting off toy blocks to build new gaming experiences through mobile apps. IEEE.

Holloway, D., Green, L., Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. LSE, Londyn: EU Kids Online.

Mascheroni, G., Ólafsson, K. (2013). Mobile internet access and use among European children. Initial findings of the Net Children Go Mobile project. Mediolan: Educatt.

Matejczuk, J. (2014). Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

NAEYC (2012). Technology and Interactive Media as Tools in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8.

Ofcom (2014). Children and Parents: Media Use and Attitudes Report.

O’Hare, E. (2014). Mobile apps for children. Criteria and categorization. Cinekid.

Peirce, N. (2013). Digital Game-based Learning for Early Childhood. A State of the Art Report.

Pijpers, R., van den Bosch, N. (red.). (2014). Positive digital content for kids: experts reveal their secrets. Poscon & Mijn Kind Online.

Pyżalski, J., Klichowski, M. (2014) Teoretyczny model dostosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp), do możliwości rozwojowych dzieci w wieku 3–6 lat (model DMD). Poznań: Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Pyżalski, J., Klichowski, M., Przybyła, M. (2014). Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3–6 lat. Poznań: Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Shuler, C. (2012). iLearn II: An Analysis of the Education Category of Apple’s App Store. New York: The Joan Ganz Cooney Center.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.