Mamo, tato – mów do mnie! Wczesna komunikacja jako stymulacja rozwoju małego dziecka

Justyna Wichot

Abstrakt


Nierozerwalnym elementem funkcjonowania człowieka, który pozwala na organizację życia społecznego, jest proces komunikacji. Na efektywne komunikowanie się i realizowanie swoich potrzeb wpływa jakość komunikacji, której zalążek tworzy się na samym początku życia człowieka. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie
i podkreślenie roli komunikacji z dzieckiem od samego urodzenia. Zawarto w nim przegląd najnowszych badań, a wyniki ujęto w praktyczne zastosowania.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Ainsworth, M. D. S., Bell, S. M., Stayton, D. J. (1971). Individual differences in stran¬ge-situation behavior of one-year-olds. W: H. R. Schaffer (red.), The origins of human social relations (s. 17–58). Londyn, Nowy Jork: Academic Press.

Bankiewicz, J., Werner, M. (2013). Wpływ wczesnych doświadczeń życiowych na rozwój układu nerwowego i wzorców reakcji z perspektywy potencjalnych zagrożeń. Jak naprawiać szkody – czy psychoterapia zmienia mózg? Annales Academiae Medicae Stetinensis, 59, 135–140.

Bardige, B. (2009). Talk to me, baby. Pobrane z: http://archive.brookespublishing.com/ documents/Bardige-off-like-a-rocket.pdf.

Belsky, J., Fearon Pasco, R. M. (2002). Early attachment security, subsequent mater¬nal sensitivity, and later child development: Does continuity in development depend upon continuity of caregiving? Attachment and Human Development, 4, 361–387.

Bomba, J. (2004). Przywiązanie a rozwój mózgu. Przegląd Lekarski, 11, 1272–1274.

Bomba, J. (2008). Przywiązanie a rozwój mózgu. W: B. Józefik, G. Iniewicz (red.), Koncepcja przywiązania. Od teorii do praktyki klinicznej (s. 25–32). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brzezińska, I. (red.). (2015). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

Carolan, M., Barry, M., Gamble, M., Turner, K., Mascareñas, O. (2012). Experiences of pregnant women attending a lullaby programme in Limerick, Ireland: a qu¬alitative study. Midwifery, 28(3), 321–328. DOI: 10.1016/j.midw.2011.04.009.

Corel, J. L. (1975). The postnatal development of the human cerebral cortex. Cambridge: Harvard University Press.

Czub, M. (2014). Specyfika relacji dziecka z ojcem w pierwszych latach życia z per¬spektywy teorii przywiązania. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(3), 74–93.

Duursma, E, Augustyn, M., Zuckerman, B. (2008). Reading aloud to children: the evidence. Archives of Disease in Childhood, 93(7), 554–7. DOI: 10.1136/ adc.2006.106336.

Graham, D. M. (2009). “Baby Bonding” an evaluation of how parental be¬haviours associated with secure attachment between mothers and their infants are affected by a series of directed lullaby and move¬ment practices. Pobrane z: http://www.lullabyafrica.org/2015/01/11/ how-a-pilot-study-showed-lullabies-could-unlock-baby-parent-intimacy/.

Gunes, H., Gunes, N. (2012). The effects of lullabies on children. International Journal of Business and Social Science, 3(7), 316–321.

Górska, T., Grabowska, A. (2005). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hoff, E. (2013). Interpreting the Early Language Trajectories of Children from Low SES and Language Minority Homes: Implications for Closing Achievement Gaps. Developmental Science, 49(1), 4–14.

Hurtado, S., Griffin, K. A., Arellano, L., Cuellar, M. (2008). Assessing the value of cli¬mate assessments: Progress and future directions. Journal of Diversity in Higher Education, 1(4), 204–221.

Johnson, K., Caskey, M., Rand, K., Tucker, R., Vohr, B. (2014). Gender differences in adult-infant communication in the first months of life. Pediatrics, 134(6), 1603– 10. DOI: 10.1542/peds.2013-4289.

Karpińska-Ochałek, M., Obrzud, M. (2013). Kształtowanie kompetencji komunikacyj¬nych u dzieci najmłodszych – język nianiek W: J. Aksman, S. Nieciuński (red.), Kształcenie kompetencji w biegu życia człowieka (s. 27-38). Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik aka¬demicki (t. 2, s. 231–274). Gdańsk: GWP.20

Leigh, P., Nievar, M. A., Nathans, L. (2011). Maternal Sensitivity and Language in Early Childhood: A Test of the Transactional Model. Perceptual and Motor Skills, 113(1), 281–299.

McGlone, F., Wessberg, J., Olausson, H. (2014). Discriminative and Affective Touch: Sensing and Feeling. Neuron, 82(4), 737–755. DOI:10.1016/j. neuron.2014.05.001.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2007). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Repacholi, M., Gopnik. A. (1997). Early Reasoning About Desires: Evidence From 14- and 18-Month-Olds Betty. Developmental Psychology, 33(1), 12–21. DOI: http:// dx.doi.org/10.1037/0012-1649.33.1.12.

Siuta, J. (red.). (2005). Słownik psychologii. Kraków: Wyd. Zielona Sowa.

Schore, A. N. (2001). Effects of a secure attachment. Relationship on right brain de¬velopment, affect regulation, and infant mental health. Infant Mental Health Journal, 22(12), 7–66.

Spinelli, M., Fasolo, M., Tagini, A., Zampini, L, Suttora, C., Zanchi, P., Salerni, N. (2016). Linguistic and prosodic aspects of child-directed speech: The role of maternal child-rearing experiences. European Journal of Developmental Psychology, 13(2), 183–196.

Szczepaniak, A. (2016). Zaburzenia więzi jako efekt wczesnodziecięcego krzywdzenia dziecka. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 15(3), 74–90.

Pan, B. A., Rowe, M. L., Singer, J. D., Snow, C. E. (2005). Maternal correlates of growth in toddler vocabulary production in low-income families. Child Development, 76, 763–782.

Panneton Cooper, R., Aslin, R. N. (1994). Developmental Differences in Infant Attention to the Spectral Properties of Infant-Directed Speech. Child Development, 65(6), 1663–1677.

Powell, B., Cooper,G., Hoffman, K., Marvin, B. (2015). Krąg ufności. Interwencja wzmacniająca przywiązanie we wczesnych relacjach rodzic-dziecko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ramírez-Esparza, N., García-Sierra, A., Kuhl, P. (2014). Look who’s talking: speech style and social context in language input to infants are linked to concurrent and future speech development. Developmental Science, 17(6), 880–891.21

Van Puyvelde, M., Franco, F. (2015). The interaction of music and language in the on¬togenesis of human communication: A multimodal parent-infant co- regulation system. W: R. Timmers, N. Dibben, Z. Eitan, R. Granot, T. Metcalfe, A. Schiavio, V. Williamson (red.), International Conference on the Multimodal Experience of Music. Proceedings of ICMEM 2015. Sheffield: HRI Online Publications, 0000. Pobrane z: http://hridev1.shef.ac.uk/openbook/chapter/ICMEM_39.

Weisleder, A., Fernald, A. (2013). Talking to Children Matters: Early Language Experience Strengthens Processing and Builds Vocabulary. Psychological Science, 24(11), 2143–2152. DOI: 10.1177/0956797613488145.

Wu, Z., Gros-Louis, J. (2014). Infants’ prelinguistic communicative acts and maternal responses: Relations to linguistic development. First Language, 34, 72–90.

Yildiz, A., Arikan, D. (2012). The effects of giving pacifiers to premature infants and making them listen to lullabies on their transition period for total oral feeding and sucking success. Journal of Clinical Nursing, 21, 644–656. DOI:10.1111/j.1365-2702.2010.03634.x. 22


Refbacks

  • There are currently no refbacks.