Empatia i jej znaczenie w rodzicielstwie zastępczym – ujęcie teoretyczne
Abstrakt
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Andrzejewski, M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych. Teologia i moralność, 11, 105–125.
Badora, S., Gołębiowski, R. (2000). O reformie rodzin zastępczych krytycznie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 4.
Basiaga, J. (2014). Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogotowiach rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”.
Batson, C. D. (1987). Prosocial motivation: is it ever truly altruistic? W: L. Berkovitz (red.), Advances in experimental social psychology (Tom 20). Nowy Jork: Academic Press.
Batson, C. D. (1991). The altruism question: Toward a social-psychological answer, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Bowlby, J. (1980/1991). Attachment and Loss: Volume 3. Loss. Sadness and Depression. Penguin Books.
Brągiel, J. (1996). Zrozumieć dziecko skrzywdzone. Opole: Wydawnictwo UO.
Czerniawska, M. (2002). Empatia a system wartości. Przegląd Psychologiczny, 45(1).
Czub, M. (2003). Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka. Forum Oświatowe, 2(29).
Davis, M. (1999). Empatia. O umiejętności współdziałania, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Garczyński, S. (1972). Potrzeby psychiczne. W: H. Tarasenko, K. Wasilewska-Ostrowska, Ekologia dzieciństwa. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2016, nr 9.
Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Grabczan, S. (2012). Filozofia dialogu jako teoretyczne uzasadnienie pomocy drugie¬mu człowiekowi. W: T. Zbyrad, B. Krempa (red.), Pomoc jako zachowanie prospo¬łeczne. Lublin: Wyd. KUL.
Gulin, W. (1994). Empatia dzieci i młodzieży. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Harewska, N. (2016). Szanse i bariery w profesjonalizacji opiekunów zastępczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 9.
Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hurło, L. (2010). Dziecko w polskiej rodzinie dysfunkcyjnej. Olsztyn: Oficyna Wydawnicza Prospekt.
Iniewicz, G. (2008). Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania. W: K. Mickiewicz, Problemy wychowania w rodzinach zastęp¬czych. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 2015, nr 5.
Jacher, W. (2000). Czym jest socjalizacja w rodzinie. Problemy Rodziny, nr 1
Jamrożek, M. (2005). Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnicy Świętokrzyskiej.
Kliś, M. (2012). Adaptacyjna rola empatii w różnych sytuacjach życiowych. Horyzonty Psychologii, Tom II. Rozprawy i artykuły naukowe, Kraków.
Kmiecik-Baran, K. (2004). Szanse i zagrożenia instytucjonalne opieki nad dziećmi. W: B. Matyjas. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”
Krzesińska-Żach, B. (2014). O towarzyszeniu pracownika socjalnego dziecku choremu i jego rodzinie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lang, K. (2014). Foster Parent’s Parenting Characteristics and Foster Children’s Pre- Placement Experiences: Influence on Foster Children’s Psychosocial Adjustment During the First Year in Foster Placement, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg156
Łuczyński, A. (2008). Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Maluccio, A. N., Fein E., Olmstead K. A. (1986). Permanency planing for children – con¬cepts and methods. Londyn.
Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Mickiewicz, K. (2015). Problemy wychowania w rodzinach zastępczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5.
Morgan, S. (1983). Development of Empathy in Emotionally Disturbed Children. Humanistic Education and Development, 1(4).
Niederberger J. M., Buchler-Niederberger, D. (1988). Formenviefalt in der Fremderziehung. Zwischen Anlehnung und Konstruktion. Stuttgart.
Olearczyk, T. (2007). Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współ¬czesnej rodziny, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Orloff, J. (2010). Wolność emocjonalna. Wydawnictwo Laurum.
Orme, J., Buehler, C. (2001). Foster family characteristics and behavioral and emo¬tional problems of Foster children: A narrative review. Family Relations, 50(1).
Rutter, M. (1979). Maternal Deprivation, 1972-1978: New Findings, New Concepts, New Approaches. Child Development, 50.
Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2.
Suchomliński, W. (1978). Oddaję serce dzieciom. W: H. Tarasenko, K. Wasilewska- Ostrowska, Ekologia dzieciństwa. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2016, nr 9.
Szymanowska, J. (red.). (2014). Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. Praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Tarasenko, H., Wasilewska-Ostrowska, K. (2016). Ekologia dzieciństwa. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 9.
Uchnast, Z. (1996). Empatia jako postawa egzystencjalna. Roczniki Filozoficzne, nr 44, z. 4.
Vecchi, J. (2005). Globalizacja. Na rozdrożu wychowania w miłości. Rozmowa z Vittorio Chiari. W: H. Tarasenko, K. Wasilewska-Ostrowska, Ekologia dzieciń¬stwa. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2016, nr 9.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku.157
Strony internetowe:
http://dziecisawazne.pl/czym-jest-empatia-2/
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/prospoleczne-zachowania;3962788.html;
http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_5_2008/Iniewicz%20s671_ Psychiatria%20Polska%205_2008.pdf
www.wydawnictwo.wsei.eu/index.php/hp/article/download/29/36
eduentuzjasci.pl/images/stories/.../0.../15_Znaczenie_wczesnych_wiezi_MCzub.pdf
https://ddpnetwork.org/about-ddp/meant-pace/ 158
Refbacks
- There are currently no refbacks.