Skuteczność działań marketingowych wykorzystujących seksualizację wizerunku dziewczynek w promowaniu produktów dla dzieci
Abstrakt
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bailey, R. (2011). Letting Children be Children: Report of an Independent Review of the Commercialisation and Sexualisation of Childhood. Pobrane z: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/175418/Bailey_Review.pdf.
Bakan, J. (2006). Korporacja: patologiczna pogoń za zyskiem i władzą. Warszawa: Wydawnictwo Lepszy Świat.
Bakan, J. (2013). Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Bogunia-Borowska, M. (2006). Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji (s. 13–44). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Comstock, G., Scharrer, E. (2007). Media and the American Child. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP.
Doroszewicz, K. (2013). Z imieniem przez życie. Psychologiczne aspekty imion ludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
GfK (2015). Raport Junior Shopper 2015. Pobrane z: http://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/miesieczna-sila-nabywcza-dzieci-w-polsce-wynosi-niemal-348-mln-zl/.
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Jasielska, A., Maksymiuk R. A. (2010). Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Jasielska, A., Maksymiuk R. A. (2011). Skomercjalizowane rodzicielstwo – nowy aspekt wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 16(3), 33–49. DOI: 10.4467/20843879PR.11.010.0183.
Kall, J. (1999). Reklama. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Key, E. (1909). The century of the child. Nowy Jork: G. P. Putnam’s Sons.
Kołodziejczyk, A. (2012). Trzy podejścia do wyjaśniania natury procesu wyjaśniania socjalizacji konsumenckiej. Psychologia społeczna, 3, 272–280.
Komisja Etyki Reklamy (2014). Uchwała Nr ZO 92/14 w sprawie reklamy firmy Ballerina Zdzisław Wesecki. Pobrane z: https://www.radareklamy.pl/uchwalyker/2014/uchwa%C5%82a-nr-zo-92-14-w-sprawie-reklamy-firmy-ballerinazdzis%C5%82aw-wesecki.
Kryst, N. (2016). Seksualizacja wizerunku dziewczynek jako zabieg marketingowy – badanie decyzji konsumenckich matek i ich córek w wieku przedszkolnym. Niepublikowana praca magisterska. Instytut Psychologii UAM.
Lindstrom, M. (2005). Dziecko reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Linn, S. (2004). Consuming Kids. The Hostile Takeover of Childhood. Nowy Jork–Londyn: The New Press.
Maison, D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT. Gdańsk: GWP.
Maksymiuk, R. A., Jasielska, A. (2009). Rola mass mediów i reklamy w powstawaniu anoreksji i bulimii w okresie adolescencji. W: L. Szewczyk, E. Talik (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Psychologia kliniczna nastolatka (s. 183–208). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Malson, H., Ryan, V. (2008). Tracing a Matrix of Gender: An Analysis of the Feminine in Hospital-Based Treatment for Eating Disorders. Feminism & Psychology, 18(1), 112–132.
McNeal, J. U., (1998). Kids’ markets, American Demographics, 20, 37–41.
Nęcka, E. (1994). TRoP… Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls“.
Schor, J. (2004). Born to buy: the commercialized child and the new consumer culture. Nowy Jork–Londyn–Toronto–Sydney: Scribner.
Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka (s. 165–205). Gdańsk: GWP.
Stowarzyszenie Twoja Sprawa (2014). Seksualizacja w reklamach rajstop dla dzieci. Pobrane z: https://www.twojasprawa.org.pl/aktualnosci/seksualizacja-w-reklamach-rajstop-dla-dzieci/#.
Styś, M. (2006). Konsument bez metryki. Marketing w Praktyce, 6, 10–12.
Szlendak, T. (2005). Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Trojanowska, P. (2014). Seksualizacja dzieci i młodzieży – przyczyny, przejawy, konsekwencje i propozycje przeciwdziałania. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(2), 55–78.
Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: GWP.
Waszyńska, K., Zielona-Jenek, M. (2016). Zjawisko seksualizacji jako wyzwanie dla współczesnej edukacji. Studia Edukacyjne, 39, 351–375. DOI: 10.14746/se.2016.38.20.
Wilcox, B. L., Kunkel, D., Cantor, J., Dorwrick, P., Linn, S., Palmer, E. (2004). Report of the APA task force on advertising and children. Pobrane z: https://www.apa.org/pi/families/resources/advertising-children.pdf.
Wirtualne Media (2014). Kilkulatki jako wampy w reklamach rajstop Ballerina seksualizują wizerunek dzieci. Pobrane z: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kilkulatki-jako-wampy-w-reklamach-rajstop-ballerina-seksualizuja-wizerunek-dzieci.
Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.
Zurbriggen, E., Collins. R., Lamb, S., Roberts, T-A., Tolman, D., Ward, M., Blake, J.(2007). Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls. Pobrane z: https://www.apa.org/pi/women/programs/girls/report-full.pdf.
Refbacks
- There are currently no refbacks.