Konceptualizacja problemowych zachowań seksualnych w modelu biopsychospołecznym i przegląd terapii poznawczo-behawioralnych opartych na dowodach

Katarzyna Kierzek, Martyna Dziekan

Abstrakt


Problemowe zachowania seksualne (PZS) to inicjowane przez dzieci w wieku 12 lat i młodsze zachowania związane z częściami ciała o charakterze seksualnym (tj. genitaliami, odbytem, pośladkami lub piersiami). Są one klasyfikowane jako rozwojowo niewłaściwe lub potencjalnie szkodliwe dla samych dzieci lub dla innych. Chociaż jest to problem, który coraz częściej pojawia się w gabinetach specjalistów, to w polskojęzycznym piśmiennictwie brakuje jego opracowań. Celem niniejszego artykułu jest konceptualizacja PZS na podstawie modelu biopsychospołecznego. Aby lepiej zrozumieć istotę PZS dzieci, niezbędne jest odniesienie do zachowań normatywnych oraz kryteriów diagnostycznych i wytycznych. Przegląd dostępnych metod pracy w nurcie poznawczo-behawioralnym pozwala na skuteczne zaplanowanie oddziaływań terapeutycznych, uwzględniając kontekst pracy z środowiskiem, w którym żyje dziecko.


Pełny tekst:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.