Przywołanie szkolnej i domowej edukacji w zakresie profilaktyki wykorzystywania seksualnego – powiązania z doświadczeniem wykorzystywania seksualnego, ujawnianiem, chroniącym rodzicielstwem i wiedzą
Abstrakt
Kontekst: W profilaktyce wykorzystywania seksualnego dzieci (WSD) dominuje podejście koncentrujące się na ich edukacji. Dowody świadczące o tym, że edukacja zmniejsza ryzyko wystąpienia WSD, są jednak ograniczone i mają niejednoznaczny charakter.
Cel: Celem badania było przeanalizowanie, czy historia uczestnictwa osób objętych badaniem w szkolnych programach profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci (SPPWSD) wiązała się z doświadczeniem przez nich WSD. Osobno zbadano również, czy edukacja rodzicielska w zakresie WSD (ERWS) i doświadczenie chroniącego rodzicielstwa wiązały się z WSD. Uwzględniono również kwestię wiedzy na temat WSD.
Metodologia: Studenci australijskich uczelni (N = 1265, Mwieku = 22,8, SD = 7,7, Mowieku = 18, Mewieku = 20, 75% kobiet) przedstawili swoją historię SPPWSD i ERWS, kwestię doświadczenia WSD, ujawnienia WSD, rodzicielstwa i wiedzy na temat WSD.
Wyniki: Spośród respondentów 29% zadeklarowało, że brało udział w SPPWSD, 72% – doświadczenie ERWS, a 24% – WSD. Edukacja rodzicielska w zakresie WSD była istotnie powiązana z niższym ryzykiem WSD, w przypadku udziału w SPPWSD nie wykazano natomiast takiego powiązania. Ponadto edukacja rodzicielska była istotnie powiązana z wyższym stopniem rodzicielskich praktyk polegających na zaangażowaniu/opiece i monitorowaniu/nadzorze. W modelu wielozmiennowej regresji logistycznej zaangażowanie/opieka i monitorowanie/nadzór były powiązane z mniejszym ryzykiem WSD, natomiast w przypadku ERWS nie wykazano takiego powiązania. Ani uczestnictwo w SPPWSD, ani ERWS nie wiązało się z ujawnianiem WSD ani wiedzą na temat WSD.
Wnioski: Wnioski z niniejszego badania uzupełniają niewielki zbiór piśmiennictwa opierającego się na relacjonowaniu rzeczywistych doświadczeń. Zgodnie z otrzymanymi wynikami należy podać w wątpliwość nadmierne poleganie na edukacji dzieci w profilaktyce WSD i podkreślić znaczenie roli chroniącego rodzicielstwa. Największe prawdopodobieństwo skuteczności w profilaktyce WSD ma rozwijanie zdolności rodzicielskich tak, aby obejmowały one takie praktyki rodzicielskie jak monitorowanie i zaangażowanie, i należy włączyć ten element do działań profilaktycznych w tym zakresie.
Pełny tekst:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.