Etyczne i metodologiczne aspekty badań z udziałem dzieci z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w Polsce
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza etycznych i metodologicznych aspektów prowadzenia badań naukowych z udziałem dzieci w Polsce. Współczesne interdyscyplinarne badania koncentrują się głównie na dorosłych, co prowadzi do marginalizacji głosów dzieci. Mimo rosnącej obecności dzieci w mediach ich perspektywy rzadko znajdują odzwierciedlenie w badaniach i dyskursie publicznym. W artykule omówiono ważne czynniki wpływające na pozycję dzieci w badaniach, w tym społeczno-kulturowe uwarunkowania relacji między dzieckiem a dorosłym. Podkreślono konieczność rozwijania badań partycypacyjnych z udziałem dzieci, co wymaga zarówno formalnego, jak i merytorycznego przygotowania badaczy. Ponadto przybliżono etyczno-metodologiczne aspekty prowadzenia badań naukowych z dziećmi, które mają doświadczenie migracyjne i uchodźcze. Ponadto przedstawiono praktyczne wskazówki i omówiono dwa ważne aspekty tych badań – funkcję języka i tłumaczeń, a także refleksje dotyczące roli i pozycji badacza w kontekście badań z udziałem dzieci.
Pełny tekst:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.