Aktualne zagadnienia i wyzwania dotyczące definicji i operacjonalizacji krzywdzenia dzieci: przegląd zakresu literatury
Abstrakt
Kontekst: W analizach wykazano znaczną zmienność w definicjach dotyczących zjawiska krzywdzenia dzieci (KD) i ich operacjonalizacji, co stanowi ograniczenie dla badań naukowych, kształtowania polityk, ich nadzoru i kontroli oraz porównań między krajami i sektorami.
Cel: Przegląd najnowszej literatury (2011–2021) w celu zrozumienia aktualnych zagadnień i wyzwań związanych z definiowaniem KD, aby wesprzeć planowanie, testowanie i wdrażanie konceptualizacji KD.
Metody: Niniejszy przegląd obejmuje osiem międzynarodowych baz danych.
Uwzględniono w nim te publikacje, których treść merytoryczna była związana z zagadnieniami, wyzwaniami i debatami dotyczącymi definiowania KD, a artykuł stanowił oryginalną analizę, przegląd, komentarz, raport lub wytyczne. Przegląd jest zgodny z wytycznymi metodologicznymi dotyczącymi przeprowadzania przeglądów zakresu literatury i został zgłoszony zgodnie z listą kontrolną PRISMA-ScR.
Analizę tematyczną celem podsumowania wyników przeprowadziło czterech ekspertów w dziedzinie KD. Rygor metodologiczny uwzględnionych badań nie podlegał ocenie formalnej.
Wyniki: Zidentyfikowano 7372 potencjalnie istotnych artykułów; 55 pełnotekstowych analiz oceniono pod kątem kwalifikowalności, 25 spełniło kryteria włączenia. Zidentyfikowano trzy tematy: 1) strategie definiowania KD, w tym integrację perspektywy dziecka i ofiary; 2) trudności w definiowaniu określonych typów KD; 3) rzeczywiste implikacje dla badań, zapobiegania i polityki w zakresie KD.
Wnioski: Pomimo długotrwałych rozważań dotyczących tych kwestii nadal istnieją wyzwania związane z definicjami KD. Definicje i operacjonalizacje KD zostały przetestowane i wdrożone w praktyce w bardzo niewielkiej liczbie badań. Wyniki tutaj uzyskane dostarczą informacji do wykorzystania w międzynarodowych procesach wielosektorowych mających na celu opracowanie jednolitych definicji KD, np. poprzez zaznaczenie potrzeby uznania wyzwań związanych z definiowaniem niektórych rodzajów KD i podkreślenie tego, jak ważne jest uwzględnienie perspektywy dzieci i osób, które przeżyły KD.
Pełny tekst:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.