Możliwość stosowania przymusu bezpośredniego wobec dzieci z zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu w placówkach oświatowych – refleksja w kierunku zmiany
Abstrakt
W połowie 2022 r. w Polsce pojawiły się informacje o planowanej nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Dokument ten wprowadził do prawa polskiego zasady stosowania przymusu bezpośredniego. Zasady te obowiązują od niespełna 30 lat. W wyniku kolejnych nowelizacji wprowadzono nowe elementy. Mówimy o umożliwieniu stosowania przymusu przez ratowników medycznych, a także pracowników oddziałów szpitalnych innych niż psychiatryczne. Należy zauważyć, że sytuacje, w których konieczne jest zastosowanie przymusu bezpośredniego, zdarzają się również w placówkach pozamedycznych, np. w szkołach specjalnych, a także ośrodkach szkolno-wychowawczych. Na co dzień pedagodzy specjalni i terapeuci wspierają dzieci, które czasami przejawiają zachowania agresywne lub autoagresywne. Zachowania te są bezpośrednio związane z zaburzeniami występującymi u dzieci. Przykładem takich sytuacji mogą być zdarzenia, w których np. dziecko z autyzmem zaczyna nagle uderzać się w głowę lub uderzać własną głową o ścianę. W takich momentach konieczne jest uratowanie dziecka przed nim samym. Czasem mówimy o „ochronie dziecka przed nim samym”. Sytuacja ta wymaga natychmiastowej reakcji nauczyciela. Chociaż wychowawca jest czasem zmuszony do użycia siły wobec dziecka, to celem nie jest sprawienie mu bólu, ale ochrona jego bezpieczeństwa. Do tej pory w Polsce nie ma przepisów, które: (a) pozwoliłyby personelowi szkoły na stosowanie przymusu bezpośredniego, (b) wprowadziłby procedurę przymusową, (c) wprowadziłaby zasady szkolenia wychowawców w zakresie bezpiecznego (dla nich i ucznia) stosowania przymusu bezpośredniego. W artykule przedstawiono komentarze i refleksje odnoszące się do przedstawionych tu tematów, w szczególności zwrócono uwagę na konieczność zmiany polskiego prawa, co zagwarantuje stosowanie przymusu bezpośredniego jako działania, które pomaga dziecku, a nie działania, które je krzywdzi.
Pełny tekst:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.