Wspieranie rezyliencji u dzieci dotkniętych konfliktem zbrojnym – przydatność teorii zróżnicowanego wpływu w praktyce pomocy humanitarnej

Michael G. Wessells

Abstrakt


W niniejszej publikacji zbadano przydatność teorii zróżnicowanego wpływu (differ­ential impact theory – DIT) dla praktyków zajmujących się ochroną dzieci, którzy pracują w środowisku pomocy humanitarnej, ze szczególnym naciskiem na dzieci dotknięte konfliktem zbrojnym. Podstawowym atutem DIT jest to, że zgodnie z nią starania zmierzające do wspierania rezyliencji u dzieci koncentrują się na popra­wie ich otoczenia społecznego na różnych poziomach. Dzięki takiemu skupieniu się na otoczeniu istnieje większe prawdopodobieństwo, że działania będą skierowane na źródła cierpienia dzieci i na źródła ich rezyliencji. Ponadto pomaga ono w unik­nięciu problemów związanych ze skupianiem się na indywidualnych przypadkach. W publikacji przedstawiono również, w jaki sposób DIT zapewnia zróżnicowane postrzeganie dzieci dotkniętych konfliktem zbrojnym i stanowi inspirację dla licz­nych interwencji na rożnych poziomach ich otoczenia, umożliwiając jednocześnie uniknięcie powszechnego błędu polegającego na stosowaniu względem wszystkich interwencji podejścia uniwersalnego. Zgodnie z DIT korzystne dla praktyki ochrony dzieci byłoby poświęcenie uwagi zagrożeniom na poziomie makro, takim jak ubó­stwo i dyskryminacja, które przyczyniają się do różnego rodzaju krzywdzenia dzie­ci, jak również tworzenie bardziej systematycznych powiązań między poziomami makro i mikro. Artykuł kończy się wnioskiem, że DIT działa jak soczewka umożli­wiająca krytyczne spojrzenie na obecne prace nad ochroną dzieci w środowisku pomocy humanitarnej, a także naświetlająca sposoby opracowania bardziej kom­pleksowego wspierania rezyliencji u dzieci.


Pełny tekst:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.